Trip 4 Noordereiland; Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Rosemary Wit-van Aken - WaarBenJij.nu Trip 4 Noordereiland; Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Rosemary Wit-van Aken - WaarBenJij.nu

Trip 4 Noordereiland; Nieuw Zeeland

Door: Roos en Paul

Blijf op de hoogte en volg Rosemary

13 April 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

De ferryboot Picton-Wellington vertrok een half uur later dan gepland, vanwege een gerucht dat er 24 orkas' in de vaarroute zwommen. Na een uur door de fjorden (sounds) kwamen we in open zee en na 3 uur voeren we de flord naar Wellington binnen. Alweer een geweldige reis op een grote veerboot met 8 dekken, met van alles te doen voor iedereen. je kon er zelfs in een luie stoel slapen.
Door de taxi werden we afgezet op een oplopende straat en kwamen we terecht op de 7e verdieping van ons hotel. en daar was dan ook de receptie. we kwamen aan de achterkant binnen door een parkeergarage. en aan de voorkant gingen we met de lift naar de 1e verdieping vervolgens de trap af en stonden we op straat. Paul is op de 6e verdieping naar de gym geweest.
een paar straten verder was er een cable car vrij steil omhoog naar de botanic gardens. die tour hebben we gelopen. Heel mooi opgezet met een heuse rozentuin, de rozen stonden nog volop in bloei en roken heerlijk. We zaten in het centrum van Wellington en de haven was op loopafstand, prachtig en daar hebben we ook gegeten.
Lisette meldde op 27 maart om 09,30 uur 's avonds een aardbeving in Nelson met een kracht van 3.8 op de schaal van Richter. Ze zat te schudden op de bank en wij zelf hebben niets gemerkt.
Vaak werden we in restaurants begroet met Hi guys, een algemene begroeting.
We vervolgens onze reis in eenzelfde autootje als op het zuider eiland maar een andere kleur. wel zo prettig, waren we al aan gewend. We begonnen de trip meteen met een hele hoge slingerdeslag berg.
De dorpen waar we langs komen zijn toch groter dan op het zuidereiland en in Carterton bezoeken we Paua World. (die mooie parelmoerachtige schelpen waar heel veel sieraden van gemaakt worden). Vervolgens in Masterton zien we in ons motel op de tv dat het hier de hoogste temperatuur van het land is die dag. 28 gr.
Op weg naar Dannevirke maken we een tussenstop en bezoeken we pukaka world, een wild life park: kiwi's en andere vogels. we maken een wandeling naar de top van Mt. Bruce en dat begon met karakiki's en hihi's (inheemse vogels die in grote netkooien zitten).Zoals we gewend zijn was deze klim behoorlijk steil. Maar naar beneden was ook geen pretje op de steile hellingen want algauw voelden we flink onze knieeen. Oja we hebben ook nog kiwi's gezien in een groot donker gebouw want het zijn nachtdieren.
Dannevirke, een groot dorp met aan het begin een enorme billboard Viking en heel veel winkels die bijna allemaal gesloten waren en wij wilden om 16.30 uur wat drinken want het was warm. en dat lukte maar moeizaam.
In Napier was op goede vrijdag alles dicht. wel een hele mooie boulevard die als de mooiste van NZ bekend staat met z'n verzonken tuinen, heel mooi verzorgd. we hebben nog wel Bluff Hill beklommen, erg steil weer, en mooi uitzicht.
Vervolgens naar Gisborne. Onderweg zijn we weer praktisch de enige op de weg. Gisborne was nogal verlaten. Vanwege Pasen is alles hier ook dicht. De brede wegen deden ons aan Invercargill denken. Hiervandaan zijn we naar Whakatane in het noorden gereden. Leuk bedrijvig plaatsje.
We hebben in de Detour en in de Office gegeten.
van Whakatane naar Rotorua. Een leuk stadje, waar we in het centrum voor het eerst moesten betalen om te parkeren. (1 dollar) het rook er naar zwavel. en dat kwam van de vulkanische verschijnselen in de wijde omgeving. Meteen gingen we al naar de zuidkant naar Te Puia( een geotermisch park) en onderweg zagen we al stoom tussen de bomen en struiken naar boven komen. en in het park Te Puia waren geisers waar veel damp vanaf kwam en borrelende modderpoelen. 's Avonds naar een Maori dorp Mitai. Een culturele show met haka door de maori's gegeven en traditionele hangi gegeten. de volgende dag naar Wai-o-Tapu park, een ander gebied met vulkanisme. en we begonnen met de lady Knox, een geiser die elke dag om 10.15 uur ging spuiten. en er omheen was in een halve cirkel een terrasvormige tribune gebouwd die voor drie kwart vol zat. er kwam een ranger die vertelde dat de geiser eigenlijk 1 x per 2 of 3 dagen spoot. in het verleden hadden gevangenen die boswerkzaamheden deden zich na afloop gewassen in het water dat toch al warm was en het afvalwater met de zeepresten kwam in het water van lady knox die spontaan begon te spuiten. een toeristische attractie was geboren. de ranger had een zak zeep bij zich en kieperde die in de geiser opening en na een minuutje spoot de lady ca30 m. hoog. vervolgens maken we een indrukwekkkende wandeling langs blub blub modderpoelen, meertjes met verschillend kleuren, kokend water in rotspoeltjes met als slot een klein gifgroen rotsmeertje, bad van de duivel genaamd. Geweldig om dat allemaal te zien.
Door naar Te Kuiti. In dat dorp was een heuse schapen run aan de gang. Prachtig om te zien al schapen, ineengepakt op een afgesloten 100m. wie het aantal raadde kreeg een prijs. het centrum was afgesloten, er was een soort van braderie. heel veel mensen en heel gezellig. Het motel iets verderop was dit keer heel erg koud.
Naar de Ruakiri grot geweest. een tour van ruim 1 half uur. ook de beroemde glow worms gezien.
Hiervandaan naar Hamilton, een grotere plaats. Door naar Tairua op de Coromandel Peninsula. weer een berg beklommen de Puka. mooi uitzicht op de oceaan. Op weg naar het plaatsje Coromandel hebben we de Cathedral Cove bezocht., een geweldig mooi stuk rotspartij uitgesleten door de zee. waar je onderdoor kon lopen maar wel op tijd terug vanwege de opkomende vloed.
In Coromandel weer een giga wandeling gedaan van 4 uur, bergie op en bergie af. en de oceaan weer gezien, wauw dat blijft een prachtig gezicht.
en onze rit naar Auckland ging 1 1/5 lang langs de rand door de bergen langs de pacific. Hoe dichter je bij Auckland kwam hoe meer verkeer. Dat was even wat anders rijden met 4 baans wegen. Maar het is gelukt en we vonden vrij snel het hotel. In Auckland zagen we onze Lisette weer.
Nu zijn we een weekend Auckland aan het verkennen met z'n 3en. en we gaan maandag 15 april naar Sydney voor 5 dagen.

• 13 April 2013 - 11:11

Melissa:

Wat een heerlijk verslag weer mama wat maken jullie toch een heerlijke trip! En wat superleuk dat jullie nu weer even met z'n 3tjes zijn voor die trip naar Ozzy!! Top have fun veel liefs en kusjes xxxxxx

• 13 April 2013 - 14:52

Henny:

Ha geluksvogels!
    Geweldig wat jullie allemaal zien. Dat wordt vast een dik verslag met ongelooglijk veel foto's! Prachtig allemaal. Nog veel plezier in je resterende tijd!
    Groetjes
    Henny

• 13 April 2013 - 19:58

M Van Aken:

Een heerlijke reis. Fijn dat jjullie er zo van kunnen genieten. We zijn benieuwd naar de fotos . Maak er nog een paar fijne dagen van samen. Het is jullie gegund . Liefs vanuit het ijskoude holland.
    Kus vanuit mijdrecht xx

• 19 April 2013 - 09:31

Ria:

Zo reizigers, wat hebben jullie veel gezien. Fantastisch!
    Het moet heerlijk zijn dat te kunnen doen.